Stefan Drzewiecki (ur. 26 lipca 1844 w Kunce, zm. 23 kwietnia 1938 w Paryżu) – polski inżynier, wynalazca, pionier żeglugi podwodnej i lotnictwa.
Urodził się na Podolu, we wsi Kunka w powiecie hajsyńskim, w polskiej szlacheckiej rodzinie o tradycjach patriotycznych. Dziadek Stefana – Józef Drzewiecki – służył pod Kościuszką i Dąbrowskim, a ojciec Karol (dramatopisarz) uczestniczył w powstaniu listopadowym. Dzieciństwo spędził w rodzinnych Jaśkowicach w powiecie latyczowskim. Za młodu został wysłany przez rodziców do Francji, ukończył szkołę średnią w Atueil, a następnie zapisał się do paryskiej Ecole Centrale, gdzie skończył studia matematyczne z odznaczeniem i zdobył dyplom inżyniera. W wieku 19 lat, na wieść o wybuchu powstania styczniowego,
wrócił do Polski. Wobec klęski kolejnego polskiego zrywu
narodowościowego, rozgoryczony Drzewiecki opuścił po paru latach kraj i
osiadł na krótko we Francji. Wybuch wojny francusko-pruskiej, oblężenie Paryża, a bezpośrednio udział w Komunie Paryskiej skłoniły go ostatecznie do zamieszkania w Wiedniu.
Lista wynalazków i czynów prekursorskich Drzewieckiego
- kilometromierz dla pojazdów konnych (1867),
- cyrkiel do przekrojów stożkowych,
- regulator silników parowych i hydraulicznych,
- automatyczny sprzęg do wagonów,
- rejestrator prędkości pociągów,
- dromograf – urządzenie samoczynnie kreślące kurs płynącego statku (1873),
- pierwszy okręt podwodny napędzany siłą ludzkich mięśni,
- pierwsze zastosowanie peryskopu w okręcie podwodnym,
- pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym zasilanym akumulatorami (1888),
- okręt podwodny z pancerzem wodnym,
- ogólna teoria napędów śmigłowych,
- śmigło o łopatkach nastawnych,
- samolot z samoczynnym urządzeniem stabilizującym.
|
Pomnik w Gatczynie |
|
Pomnik w Odessie |
Okres wiedeński
Tam powstały pierwsze znane wynalazki Drzewieckiego, które
zaprezentował na Wystawie Wiedeńskiej w 1872 roku. Dwa z nich – cyrkiel
do przekrojów stożkowych i regulator silników parowych i hydraulicznych
zostały nagrodzone. Poza nimi Drzewiecki zaprezentował na wystawie
automatyczny sprzęg
do wagonów, rejestrator prędkości pociągów i dromograf – przyrząd
automatycznie kreślący kurs płynącego statku. Ostatni z tych wynalazków
zwrócił uwagę przebywającego na wystawie rosyjskiego Wielkiego Księcia Konstantego,
który zakomunikował Drzewieckiemu: „Mianuję pana członkiem i doradcą
Komitetu Technicznego Marynarki Rosyjskiej z uposażeniem 500 rubli
miesięcznie. Proszę też złożyć kosztorys na wykonanie dromografu,
odpowiednia kwota zostanie panu wypłacona po przyjeździe do Petersburga”. Drzewiecki przyjął propozycję i zaproszenie po czym udał się do Rosji.
W granicach Rosji
Po wprowadzonych przez polskiego inżyniera ulepszeniach, dromograf
wszedł do użytku w marynarce rosyjskiej. Tymczasem wybuchła kolejna wojna rosyjsko-turecka w której osobiście wziął udział Drzewiecki, za mężną postawę został odznaczony orderem Św. Jerzego IV klasy. Przed wydarzeniami wojennymi rozpoczął prace nad konstrukcją nowego okrętu podwodnego. Efekt swej pracy zaprezentował w roku 1877 w Odessie.
Była to pierwsza jednostka podwodna (jednoosobowa) poruszana siłą
ludzkich mięśni – śmigłem wprowadzanym w ruch za pomocą napędu nożnego.
Pierwszą jej załogę stanowił sam konstruktor, który na oczach
publiczności przepłynął pod okrętem wojennym zacumowanym w porcie.
Drzewiecki był też pierwszym, który zastosował peryskop w okręcie
podwodnym. Przez kolejne piętnaście lat konstruktor pracował dla
rosyjskiej marynarki wojennej, ulepszając swoje wynalazki (prawie co rok
pojawiały się kolejne jednostki o coraz większej wyporności) i
wprowadzając dalsze pionierskie, takie jak: pierwszy czteroosobowy okręt
podwodny (1881), pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym
(1888), wraz z Aleksym Kryłowem
projekt niezatapialnego okrętu podwodnego o napędzie parowym i
wyporności 120 ton (uhonorowany pierwszą nagrodą na Konkursie
Międzynarodowym w Paryżu w roku 1898).
|
Okręt podwodny Drzewieckiego |
Od roku 1877 pod kierunkiem
Drzewieckiego zbudowanych zostało 50 czteroosobowych okrętów podwodnych.
Jednak wobec niemożliwości zrealizowania w Rosji wielu planów
konstrukcyjnych, Drzewiecki zdecydował się w roku 1892 na powrót do
Francji, do paryskiego Autueil.
Po powrocie do Francji
Powrót nie był kresem prac wynalazcy nad żeglugą podwodną i kresu jego wpływu na marynarkę rosyjską. W 1901 admiralicje Rosji i Francji wprowadziły u siebie wyrzutnie torped
na sprężone powietrze jego konstrukcji, a jeszcze w 1908 Rosjanie
zbudowali okręt podwodny według jego projektu o wyporności 350 ton i
napędzie spalinowym. Jednym z ostatnich projektów Drzewieckiego z
dziedziny żeglugi morskiej był okręt podwodny „wodopancerny”, którego
pancerz składać się miał z wlanej w przestrzeń między blachami wody, w
zamierzeniu wynalazcy mającej doskonale amortyzować uderzenie. Projekt
nigdy nie doczekał się realizacji.
W parę lat po powrocie do Francji był już tam Stefan Drzewiecki
cenionym wynalazcą w dziedzinie żeglugi morskiej (wspomniane wyrzutnie
torped). Tymczasem już w Rosji rozpoczął się okres fascynacji Polaka aeronautyką.
Drzewiecki był pierwszym naukowcem (co jest faktem mało znanym), który
stwierdził, że możliwy jest lot maszyny cięższej od powietrza. Miał to
być według niego płatowiec poruszający się z odpowiednią prędkością i
tworzący z kierunkiem ruchu kąt natarcia. W 1887 (jeszcze w Petersburgu)
napisał pierwszą pracę z dziedziny lotnictwa – Aeropłany w prirodie
(„Samoloty w przyrodzie”), która nie spotkała się ze szczególnym
uznaniem rosyjskiego środowiska naukowego. W roku 1892 wydana została po
francusku (jak wszystkie następne prace Polaka) kolejna, tak jak
poprzednia będąca efektem obserwacji ptaków – Les oiseaux considérés comme des aeroplanes animés
(„Ptaki jako żywe samoloty”). Zawiera pogłębione matematycznie
uzasadnienie poglądów wyrażonych przez autora w pracy poprzedniej,
omawia kwestie oporu powietrza i daje pojęcie o optymalnym kącie
nachylenia skrzydeł. Jedno z ostatnich większych dzieł naukowych
wynalazcy – L’aviation de demain („Lotnictwo dnia jutrzejszego”) – wielu zainteresowanych uważa za pierwsze podstawy współczesnej aerodynamiki. W roku 1909 wydał Drzewiecki pracę Les hélices aériennes. Théorie générale des propulseur hélicoidaux
(„Śmigła powietrzne. Teoria ogólna napędów śmigłowych”), będącą
rozwinięciem opublikowanej w 1892 metody rachunkowego wyznaczania śrub napędowych.
Prekursorska teoria napędów śmigłowych Drzewieckiego została ogólnie
przyjęta w nauce i nagrodzona przez francuską Akademię Nauki w 1920
roku. W tym samym roku Drzewiecki opublikował swoją kolejna pracę „Ogólna teoria pędnika śrubowego”.
Polski wynalazca i w dziedzinie lotnictwa nie ograniczał się
wyłącznie do prac teoretycznych. W 1909 roku zaprezentował model
prototypu płatowca „Canard”, który wyposażył w tylne śmigło i – co było
zabiegiem prekursorskim – samoczynne urządzenia stabilizacyjne. W 1913
powstał aeroplan „Drzewiecki”, na którym wypróbowano jego rozwiązania. W
latach 1926–1929 skonstruował śmigło o łopatkach nastawnych. Przez
wiele lat był popularną postacią we francuskim świecie nauki, a jego dom
stał zawsze otworem dla licznej grupy młodych – naturalnie w większości
polskich i francuskich – naukowców i był częstym miejscem ich dysput. Z
inicjatywy Drzewieckiego wybudowano pierwszy we Francji tunel aerodynamiczny.
Niemal do końca I wojny światowej
Drzewiecki pracował w swoim laboratorium doświadczalnym Eiffel przy 67
rue Boileau paryskiej dzielnicy Auteuil, koncentrując się pod koniec
życia głównie na dalszych badaniach śmigieł. Bardzo długo utrzymywał się
w dobrym zdrowiu (do tego stopnia, że pewnego razu usłyszał od agenta
ubezpieczeniowego: Monsieur Drzewiecki, pan zrujnuje nasze towarzystwo!), w chwili śmierci miał ponad 93 lata.
Drzewiecki wspierał polskie badania naukowe w dziedzinie aeronautyki,
a w testamencie zapisał polskiemu państwu swą paryską pracownię w
Auteuil. W 1929 roku otrzymał tytuł Honorowego Członka polskiej
organizacji Ligi Obrony Powietrznej Państwa.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz